جدول جو
جدول جو

معنی کاتب ملکی - جستجوی لغت در جدول جو

کاتب ملکی
(تِ بِ مَ لِ)
یاقوت بن عبداﷲ ابوالدر (ریحانه الادب ج 3 ص 334 و ج 4 ص 82). رجوع به ابوالدر یاقوت و رجوع به یاقوت بن عبداﷲ ابوالدر در همین لغت نامه شود
لغت نامه دهخدا

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

(تِ)
تاج الدین یحیی بن منصور بن جراح کاتب منشی مکنی به ابوالحسن از فضلای ادبا و ادبای فضلا بود و مدتی در دیار مصر زیسته و خطی بس خوب داشته است و در نیمۀ شعبان ششصد و شانزده از هجرت در هفتاد و شش سالگی درگذشت. (ریحانه الادب ج 3 ص 335 و ج 1 ص 200). و نیز رجوع به ابن خلکان چاپ تهران (ج 2 ص 403)
لغت نامه دهخدا
(تِ چَ لَ)
سالی به یک آرد: لقب الحاج مصطفی بن عبدالله مؤلف کشف الظنون است. وی یکی از مشاهیر علماء عثمانی و فرزند مردی سپاهی است. بسال (1000 هجری قمری) در استانبول تولد یافته و نزد علمای معروف عصر خود مانند قاضی زاده، اعرج مصطفی، کرد عبدالله ، محمد ولی بتحصیل علم و ادب پرداخته اما زی ّ علما را در بر نمیکرده است. در ادبیات السنۀ ثلاثه مهارت تامه داشت و علم حدیث و تفسیر و منطق را آموخت و از یک استاد خارجی که اصلاً از اهالی هلند و خود از جملۀ شرقشناسان بود و برای تکمیل السنۀشرقی به استانبول آمده و قبول دین اسلام کرده بود علوم ریاضی و جغرافیا و فنون دیگر را بخوبی فراگرفت و به درجه ای رسید که مایۀ افتخار عثمانیان گردید و نام خود را در آثار بسیار مهم و سودمندی که از خویش بیادگار گذاشت مخلد گردانید. بسال 1039 سمت عضویت اطاق بازرسی عالی را در باب عالی یافت. در عصر سلطان مرادخان رابع در سفرهای جنگی همدان و بغداد بهمراه اردوی سلطان بود و در ایام قشلاق کردن اردو، بقصد ایفای حج بجانب حجاز عزیمت کرد. نیز در سفر ’روان’ حضور داشت و پس از بازگشت به استانبول تمام اوقات خود را بمطالعه و تألیف منحصر کرد و آثار زیر را بوجود آورد:
1- تقویم التاریخ - در تاریخ عمومی که اخبار و حوادث گذشته فهرست وار از ابتداء خلقت تا زمان مؤلف در آن ذکر گردیده.
2- فذلکه - در تاریخ عثمانی مشتمل بر حوادث چندساله.
3- تحفهالکبار فی اسفار البحار - در تاریخ کلیۀمحاربات بحری دولت عثمانی با سایر دول.
4- جهان نما - مشتمل بر جغرافیای ممالک عثمانی و اکثر جهت آسیا.
5- کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون که اثری است گرانبها و آن را به زبان عربی تألیف کرده است.
وفات چلبی بسال 1067 اتفاق افتاده وی شخصاً اشتغال بعلم و ادب را بر همه چیز ترجیح میداده و بمناسبت مأموریت خود به ’کاتب چلبی’ و ’حاجی خلیفه’ شهرت یافته است و کلمه اخیررا اروپائیان بتحریف، ’حاجی قالفه’ کرده اند. کلیۀ آثارش مهم و قابل توجه است اما کشف الظنون را قابل ستایش و تقدیس باید شمرد، زیرا که پیش از وی کسی چنین اثری نیاورده و اودر این کار پیشقدم دیگران گردیده است. هنگام ایجاد چاپخانه در کشور (عثمانی) ، اکثر آثارش را بچاپ رسانیدند اما کشف الظنون را در مصر و اخیراً در اینجا (مقصود ترکیه است) طبع کردند. نیز در 1835 میلادی در لیپزیک با ترجمه لاتینی و فهرستی مفصل در 6 جلد آن را بچاپ رسانده و انتشار داده اند. (قاموس الاعلام ترکی).
عباس اقبال مدیر مجلۀ یادگار درباره کتاب کشف الظنون نویسد:
کتاب بسیار مشهور ’کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون’ تألیف مصطفی بن عبدالله استنبولی معروف به حاجی خلیفه و کاتب چلبی متوفی بسال 1067 هجری قمری که یکی از مهمترین اسباب کار هر محقق و متتبعی است که در تاریخ و ادبیات ملل اسلامی و شرح احوال و آثار نویسندگان وشعرای عرب و ایرانی و ترک کار میکند بار اول در فاصله سالهای 1835 و 1858 بهمت مستشرق علامۀ آلمانی گوستاوفلوگل در هفت جلد با ترجمه لاتینی در شهر لایپزیک آلمان بطبع رسیده، بار دوم این کتاب را در سال 1274 هجری قمری در مصر و بار سوم در سال 1311 هجری قمری در استنبول بچاپ رسانده اند. چاپ فلوگل از دو چاپ مصر و استنبول صحیح تر و کاملتر است بخصوص که طابع آن بروش اروپائی در طبع این کتاب چند نسخه را با یکدیگر مقابله کرده و تمام کتبی را که حاجی خلیفه شرح نموده نمرۀ ترتیبی گذاشته و در آخر جلد هفتم فهرست کاملی از اعلام آن به دست داده بعلاوه در آخر جلد ششم در این چاپ فلوگل یکی از ذیلهائی را که دیگران بعدها بر کشف الظنون نوشته اند یعنی کتاب آثار نو تألیف حنیف زاده را به چاپ رسانده و در جلد هفتم فهرست کتب مدرسه ازهر و مدرسه ابی الذهب مصر و کتاب خانه رودس را با چند فهرست از کتابخانه های استانبول گنجانده است.
اما در چاپ مصر که چاپ قدیم استانبول نیز از روی آن بعمل آمده علاوه بر اغلاط عدیدۀ کثیره در غالب مواضع جای سالهای وفات سفید است و ذکر یک عده کتابی در آنجا آمده که زمان تألیف آنها مؤخر بر تاریخ فوت حاجی خلیفه مؤلف کشف الظنون است. این قسمت ها الحاقی است و آنها را بعضی از خوانندگان از ذیلهای دیگران بر کشف الظنون استخراج کرده و در این کتاب داخل نموده اند.
دولت ترکیه از سال 1941 میلادی همت بطبع جدیدی از کشف الظنون که چاپ چهارم آن خواهد بود گماشته و نقشۀ طابعین این است که پس از طبع اصل کتاب سه ذیلی را هم که دیگران بعد از حاجی خلیفه بر کشف الظنون نوشته اند بزیور طبع بیارایند.
تا این تاریخ اصل کتاب در دو مجلد بزرگ حاوی 2056 ستون (هر دو ستون یک صفحه) در سال 1941و 1943 در استانبول در مطبعۀ وزارت معارف دولت ترکیه در کمال نفاست و دقت و صحت بطبع رسیده و کار چاپ ذیلهای آن در جریان است.
برای آنکه معرفت خوانندگان ما به احوال کتاب کشف الظنون و مؤلف آن و کیفیت این چاپ جدید و ذیلهای آن بیشتر شود مقدمه ای را که طابعین آن نوشته اند ذیلاً خلاصه میکنیم. نویسندگان مقدمۀ این چاپ جدید پس از ذکر مقدماتی در باب کتبی که مسلمین در اقسام علوم و اسامی مصنفین به عربی تألیف کرده اند چنین می نویسند:
’حاجی خلیفه مدت بیست سال به کار نوشتن کتاب خود مشغول بود و در این کتاب خود نزدیک به 15000 نام کتاب و رساله و قریب به 9500 اسم مؤلف را گرد آورده و در باب سیصد علم و فن سخن رانده است. چون مسودۀ خود را بانجام رساند و بر علما عرضه داشت همه آن را کاملاً پسندیدند و او را بر آن داشتند که کتاب را از سواد ببیاض آرد و او به این کار مشغول شد ولی چون بحرف دال و بکلمه ’دروس’ رسید مرگش فرارسید و از این ماده تا آخر کتاب همچنان پاکنویس نشده ماند و به دست شاگرد مؤلف یعنی جارالله ولی الدین افندی که کتابخانه ای داشت افتاد واو آن را در کتاب خانه خود حفظ کرد چنانکه همچنان امروز باقی است و اگر کسی امروز قسمتی را که تا کلمه دروس پاکنویس شده با این بقیه که بحالت سواد است ضمیمه کند یک دورۀ کتاب کشف الظنون کامل به خط مصنف اصلی خواهد دید و دو صفحه که در این چاپ عکس آنها به دست داده شده یکی از قسمت پاکنویس شده است دیگری از قسمت مسوده و هردو چنانکه گفتیم به خط مؤلف اصلی است و از ملاحظۀ همانها مطالعه کننده در خواهد یافت که ما در استخراج صحیح عبارت از این سطور و حروف مسوده که بسیار درهم و برهم است چقدر رنج برده و تا چه حد دقت بخرج داده ایم.
امری که باید خاطر خوانندگان را به آن متوجه سازیم اینکه از اصل کتاب اوراقی در مادۀ علم الفقه و اسامی کتبی که در این رشته تألیف شده افتاده بود و فلوگل در چاپ اول برای رفع این نقیصه عین عبارت کتاب مفتاح السعاده را در این خصوص در طبع خود گنجانده و در دو چاپ مصر و استانبول هم همین کار را نموده اند لیکن خوشبختانه ما این اوراق افتاده را بین کتابهای شیخ علامه اسماعیل صائب سنجر مرحوم به دست آوردیم و آن را بتمامی در جای خود گذاشتیم، جارالله ولی الدین افندی مذکوردر پشت نسخۀ مسوده ای که تحت شمارۀ 1619 در کتاب خانه او باقی است چنین نوشته: بدان که این کتاب موسوم است بکشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون تألیف استادمن حاجی خلیفه مشهور بکاتب چلبی استانبولی که پس ازتألیف کتاب تا آخر فقط قسمتی را که بمادۀ ’دروس’ میرسد پاکنویس کرد و در سال 1067 برحمت ایزدی پیوست و کتاب از آن ماده تا آخر همچنان بحال سواد ماند سپس شش تن بقیه را پاکنویس کردند لیکن این پاکنویس چنانکه باید صورت نگرفته است و آن مسوده که بخط مؤلف است در این جلد باقی است رحمه الله تعالی و من قسمت پاکنویس شده را تا کلمه دروس در یک جلد کامل در قسطنطنیه دیده ام و موجود است. کشف الظنون را استاد متبحر ما سیدحسین عباسی بنهانی حلبی که بعد از 1095 در حلب مرده از جهت عبارت مختصر کرده ولی اسامی زیادی بر آن افزوده... و این کتاب اختصار بنهانی بتمامه در کتاب خانه یگی جامع استنبول تحت شمارۀ 815 موجود است و آن را مؤلف خود التذکار جامعالاّثار نامیده’.
طابعین پس از آن گویند که کسانی در پاکنویس کردن مسودۀ مؤلف رنج برده اند از عهدۀ این کار پر زحمت برنیامده و چنانکه جارالله و بنهانی اشاره کرده اند چنانکه باید شایستگی این عمل را نداشته اند بعلاوه حواشی بسیار مفید مؤلف و مطالبی که او خود از کتب دیگران نقل کرده از قلم انداخته اند ولی ما جمیع این حواشی و نقلها را با کمال دقت و جهد در ضبط آورده و هیچ نکته را نینداخته ایم.
کشف الظنون چندین ذیل دارد: اول کسی که بر آن ذیلی نوشته عزتی افندی معروف به دشنه زاده است که در 1092 فوت کرده و ذیل او از سواد به بیاض نیامده بعد از او جیارشیخی ابراهیم افندی (متوفی 1092) سپس احمد طاهرافندی معروف به حنیف زاده (متوفی 1217) ذیلی بر آن نوشته شامل قریب 5000 اسم بنام آثار نو. از کسانی دیگر که بر کشف الظنون ذیل نوشته اند یکی نیز شیخ الاسلام عارف حکمت بک (متوفی 1275) است ولی این ذیل فقط تا حرف جیم به انجام رسیده. یکی از جامعترین ذیلهای کشف الظنون کتاب ’ایضاح المکنون فی الذیل علی کشف الظنون’ است تألیف مرحوم اسماعیل پاشای بغدادی که از صاحب منصبان متقاعد دائرۀ پلیس استنبول بود و در 1339 فوت کرده و اسماعیل پاشا مدت سی سال متوالی به این کار مشغول بود و با کتب چاپ قریب 19000 کتاب بر اسامی کتب کشف الظنون افزوده و او مؤلف کتاب دیگری است به اسم ’هدیه العارفین فی اسمأالمؤلفین و آثار المصنفین’ در دو جلد مشتمل براحوال مؤلفین از صدر اسلام ببعد با اسامی و کنیه ها و نام مؤلفات ایشان و استاد ما علامۀ مرحوم اسماعیل صائب سنجر مدیر کتاب خانه عمومی در آستانه و معلم جامع بایزید ثانی نیز ذیلی بر آن نوشته.
دولت ترکیه چنین تصمیم گرفته است که کشف الظنون را از روی خط مؤلف بحذف اضافات و رسائلی که جزء آن نیست طبع کند و ذیلهای آن را هم بعد بر آن ضمیمه سازد. ذیل اسماعیل پاشا نزد افراد خاندان او بود و دولت آن را با کتاب هدیه العارفین از ایشان خرید و ذیل اسماعیل صائب سنجر را نیز دو سال قبل از خود او ابتیاع نمود و ذیل شیخ الاسلام عارف حکمت بک در تصرف دولت بود جلد اول را به اشتراک استاد خود مرحوم اسماعیل صائب سنجر چنانکه من و همکارم بای رفعت بیکله کلیسی در مقدمه نوشته ایم شروع کردیم لیکن استاد ما در این اثنا بجوار رحمت حق رفت... سه ذیل را که نام بردیم پس از طبع تمام کتاب بچاپ خواهیم رساند’.
محمد شرف الدین بالتقایا از مدرسین مدرسه ادبیات استنبول. اما باز جای افسوس است که طابعین این چاپ جدید فهرست های اعلام و نام مؤلفین را که فلوگل برای چاپ اول ترتیب داده حذف کرده و مثل این است که این کار را بیفایده شمرده اند... (مجلۀ یادگار سال اول شمارۀ 10 صص 72- 75). نیز رجوع شود به کلمه حاج خلیفه و ریحانه الادب ج 3 ص 332
لغت نامه دهخدا